» Pano
 
 
Ana Sayfa
E-posta
Bu site gençleri ve velileri bilgilendirmek amaçlıdır. Bireysel danışmanlık yapılmamaktadır. Dilek Köseoğlu çalışmalarını projeler esasında sürdürmektedir. İlginize teşekkür ederiz.
İletişim Bilgileri E-mail Ana Sayfa
 
 
 


Üniversite seçerken dikkat edilecek konular...
- öğretim kadrosu
- ders programları
- eğitim olanakları
- kütüphanesi
- öğretim kadrosu ve yönetim kadrosunun öğrencilerle iletişimi
- bilinçli meslek ve kariyer danışmanlığı hizmeti olanakları
- sosyal faaliyetleri
- kampus olanakları
- ulaşım-barınma olanakları
Üniversite adayları üniversiteleri internet sayfalarından inceleyerek bilgi edinebilirler. Daha objektif bilgi için hocaları, mezunları ve öğrencileri ile görüşebilirler. 
Meslek Seçerken ...
Gençlerin gözde meslekler yerine, kişilik yapılarına, ilgi alanlarına uygun , çalışmaktan mutluluk duyacakları  mesleklere yönelmeleri önemli.
Günümüzde, genetik mühendisliği, bilişim teknolojileri ile ilgili  meslekler gözde meslekler olarak kabul ediliyor. Ya da geniş bir yelpazede  çalışma olanağı bulabilmeleri açısından Endüstri Mühendisliği okumaya doğru yüksek bir eğilim gözleniyor.
Yukarıda adı geçen meslerin adı kulağa hoş geliyor. Ancak örneğin Genetik Mühendisliği okuyan hatta bu konuda yüksek lisans yapan bir öğrencinin araştırmacı özelliğinin ağır basması, laboratuvar ortamında sabırla uygulama ve inceleme yapabilmesi, detaycı ve titiz bir yapıya sahip olması gerekiyor. Eğer kişide dışa dönük, girişimci ve sosyal yapı ağır basıyorsa bu meslek gözde bir meslek bile olsa kendi yapısına uygun olmadığı için  bu alanda  çalışmak kişiyi mutlu etmeyebiliyor.  Yeni arayışlara sokuyor.
Burada Dr.John Holland'ın yaptığı araştırmalar sonucu ortaya koyduğu ve meslek seçimi ve kariyer planlaması  konusunda yaygın olarak kullanılan RAISEC Modelinden kısaca söz etmek istiyorum.
SDS RIASEC Modeli 1971 yılında Dr. John Holland tarafından geliştirilmiş, tüm dünyada 22 milyon insan tarafından uygulanmış, bugüne kadar 26 dile çevrilmiş, ve 500'ü aşkın bilimsel çalışma ile desteklenmiş bir envanterdir.
Bu envanter meslek seçimi ve kariyer planlaması konusunda bir özdeğerlendirme kılavuzudur. Bu çalışma ile gençler kendilerini,
. . Hoşlandıkları Faaliyet Alanları        
. . Yetkin Oldukları Konular
. . Hoşlandıkları Meslekler        
. . Becerileri başlıklarında
Gerçekçi(R),  Araştırmacı(I),  Sanatçı(A),  Sosyal(S),  Girişimci(E),  Görenekçi(G)
yönlerini dikkate alarak değerlendiriyorlar.
Buradan elde edilen sonuçlara bakarak, kişiyi farklı araçlarla da tanıdıktan sonra  kişiye uygun meslekleri belirlemek  konusunda bir çalışma yapmak mümkün.
Bu görüşlerden hareketle, Üniversite ile ilgili seçim aşamasında olan gencin öncelikle hangi meslekle ya da hangi uzmanlık alanı ile  uğraşmak istediğini belirlemeye çalışması önem kazanıyor. Genç amacını bir parça belirleyebilir ve bunun farkında olup sorumluluk alabilirse, bundan sonra nasıl bir eğitim planlaması ile amacına ulaşabileceğine sıra geliyor.
Meslek seçimi,  ÖSS  sonucunun matematiksel değerlendirilmesi olmamalıdır. Bu nedenle genç isteklerini gözönünde bulundurmaya,  isteklerinin farkında olmaya özen göstermelidir.
 Meslek her zaman mezun olduğumuz bölüm değildir, gerçek mesleğimize ulaşmak için önce öğretim,ve  eğitim  sonra da deneyim ve belli bir konuda uzmanlaşmak gerekir.
Meslek seçiminde, ilgi alanlarımıza ilişkin kısa bir kaç örnek vermek isterim:

Örneğin Endüstri Mühendisliği, EIR (Girişimci, Araştırmacı ve Gerçekçi) özet kodundan oluşmaktadır. Mesleğin doğasına baktığımız zaman, endüstri mühendislerinin, bir işletmede veya herhangi bir organizasyonda, yönetimin amaçları ve üretim performansı arasında köprü olduğunu görürüz. Kariyer olanaklarında ise Endüstri Mühendisleri, mesleğin ilk yıllarında yönetimi bilgilendirmek ve yönlendirmek amacı ile verimlilik konuları hakkında raporlayan ve sistem üreten uzmanlarken, ileriki yıllarda yönetim kademelerine otururlar. Bu nedenle meslekte başarılı olmak için gerekli bilgilerin toplanmasında, lider, araştırmacı, analitik ve gerçekçi bir yapıya sahip olmaları, ve ileriki yöneticilik aşamalarında başarılı olmak için girişimci bir yapıya sahip olmaları gerekmektedir.

Başka bir örnek vermek gerekirse, doktor olmak isteyen kişilerin,(cerrahlık dışında) Araştırmacı ve Gerçekçi yönlerinin yanı sıra Sosyal yönlerinin güçlü olması gerekir. Yani insanları sevip, onlara yardım etmeye istekli olmaları gerekir. Bir doktor adayının sadece okulda başarılı olup doktor 'çıkması' yeterli değildir.  Tıp okuyan bir öğrenci uzmanlık alanını seçerken de kişilik özelliklerini gözönünde tutarak titiz davranmalıdır.  Örneğin cerrah olmak isteyen doktorun el becerisinin ve spontan karar verebilme becerisin güçlü olması gerekirken, patoloji uzmanı olacak doktorun araştırmacı özelliğinin ağır basması, çocuk uzmanlık alanını seçen doktorun iletişim becerisinin güçlü olması gerekir.


Copyright 2005 KaDeMe. All rights reseved. Designed by S.T.Design & B2G